Dricka efter kontrastmedel

Undrade bara varför det är viktigt att dricka mycket efter man varit på skiktröntgen och druckit kontrastvätska under timmarna innan.

Den kontrastblandning du drack innan undersökningen har inget att göra med att du bör dricka rikligt efteråt.
Det är den kontrasten du fick insprutat i blodet vid undersökningen som är orsaken till att dricka extra mycket ca. ett dygn efteråt. Denna kontrast till blodet utsöndras via njurarna.
All jodkontrast till blodet har en viss toxisk effekt på njurarna som kan visa sig i form av en övergående lätt nedsatt njurfunktion någon eller några dagar efteråt. Detta märker man inte av som patient utan kan enbart ses på blodprover om sådana tages.
Nu tillför kontrastmedel så pass mycket för en diagnostik att man ej ska utesluta detta pga. överdriven försiktighet eller rädsla. Finns någon som helst kontraindikation eller njurinsufficiens (nedsatt funktion) sedan tidigare ska indikatorer för användandet av kontrastmedel vara starkt motiverat. Därför kontrolleras alltid vissa blodvärden innan eller i samband med en CT-undersökning med jodkontrastmedel.

Så dricker du mycket kissar du mer så kontrastkoncentrationen sjunker vid passagen i njurarna. Normalt försvinner ca. 1/2 den givna kontrastmängden ur kroppen via urinen på 2 timmar. Efter 24 timmar finns (normalt) inga spår kvar av kontrastmedlet i kroppen (Omnipaque). Dessa tider minskas något vid riklig dryck och många toalettbesök…

K.T. rtgssk
Röntgenavdelningen, Helsingborgs lasarett

3 svar på ”Dricka efter kontrastmedel”

  1. Att ingen informerar om att dricka mycket vid kontrastrtgn MR, tid 35 minuter.
    Läste det först nu 2 dygn efteråt. Fick lite utslag och lite stickningar. Kanske inte har något samband.

  2. 140513

    Jo man kan få skakningar efteråt av kontrasten.
    Denna oklara påverkan av nervsystemet, sk. tremor, är dock sällsynt och får anses inte vara av allvarlig karaktär.
    Om det sedan beror på kontrasten eller att du har varit spänd och stressad inför en dylik undersökning, vilket är normalt, får vi låta vara osagt.

    Hur som helst så meddela röntgenpersonalen om dessa skakningar du upplevt om du ska genomgå fler röntgenundersökningar med kontrastmedel i framtiden.

    K.T. rtgssk
    Röntgen Helsingborg

  3. Hej. Jag fick precis kontrastvätska på KS och skakar fortfarande som ett asplöv. Kan man bli intolerant emot något utav ämnena?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.