Dricka efter kontrastmedel

Undrade bara varför det är viktigt att dricka mycket efter man varit på skiktröntgen och druckit kontrastvätska under timmarna innan.

Den kontrastblandning du drack innan undersökningen har inget att göra med att du bör dricka rikligt efteråt.
Det är den kontrasten du fick insprutat i blodet vid undersökningen som är orsaken till att dricka extra mycket ca. ett dygn efteråt. Denna kontrast till blodet utsöndras via njurarna.
All jodkontrast till blodet har en viss toxisk effekt på njurarna som kan visa sig i form av en övergående lätt nedsatt njurfunktion någon eller några dagar efteråt. Detta märker man inte av som patient utan kan enbart ses på blodprover om sådana tages.
Nu tillför kontrastmedel så pass mycket för en diagnostik att man ej ska utesluta detta pga. överdriven försiktighet eller rädsla. Finns någon som helst kontraindikation eller njurinsufficiens (nedsatt funktion) sedan tidigare ska indikatorer för användandet av kontrastmedel vara starkt motiverat. Därför kontrolleras alltid vissa blodvärden innan eller i samband med en CT-undersökning med jodkontrastmedel.

Så dricker du mycket kissar du mer så kontrastkoncentrationen sjunker vid passagen i njurarna. Normalt försvinner ca. 1/2 den givna kontrastmängden ur kroppen via urinen på 2 timmar. Efter 24 timmar finns (normalt) inga spår kvar av kontrastmedlet i kroppen (Omnipaque). Dessa tider minskas något vid riklig dryck och många toalettbesök…

K.T. rtgssk
Röntgenavdelningen, Helsingborgs lasarett

Tatueringar och röntgen

 Jag ska snart röntga lungorna, undrar om det är skadligt då jag har en mångfärgad tatuering på ryggen.
Har hört att rtg bör undvikas pga ”gifter´´ i färgen? 

 Tatueringar kan vara ett problem om man undersöks med en magnetkamera eftersom tatueringen kan bli varm och brännskada huden. I ditt fall gäller det vanlig lungröntgen och då är det inget problem.

 M. O. Sjukhusfysiker
Röntgenavdelningen Helsingborgs lasarett

Komplikation vid undersökningen

Fråga Jag fick hela rtg kontrast sc.i armen den 21/4 [ se tidigare inlägg ]. Min arm,handen och fingrarna var svullna en vecka. Just nu har jag ont i lederna, handen och fingrarna, det domnar på fingrer topparna. Jag är mkt trött i armen varje kväll efter jobbet. Vad tycker ni ? Vad ska jag göra ? Vet ni om man kan få några men .

Svar Detta måste du ta upp med din egen doktor. Han/hon får undersöka dig och besluta om behandlingen.
Vad som även kan bli aktuellt är att du/din doktor kontaktar patientskadenämnden då en komplikation uppstod vid en röntgenundersökning.
Att kontakta patientförsäkringen kan vara viktig om du trots allt får bestående men av detta… vilket vi inte får hoppas.

Läs med om ersättning enligt patienskadelagen [ här ].

Svarat av K.T. rtgssk
Röntgenavdelningen Helsingborgs lasarett

® www.rontgen.com 1998-2024 :: Fråga Röntgendoktorn 1999-2024